loading...
بروزترين عكس ها-بروزترين اخبارها- بروزترين يوزيرنيم پسورد نود32-بروزترين پست های فيسبوكی
admin بازدید : 93 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

يک جراح و متخصص زنان گفت: تغيير سبک زندگي، انجام حرکات ورزشي روزانه به طور مرتب و رعايت رژيم غذايي مناسب از مهمترين اقدامات جهت بهبود کيفيت زندگي در دوران يائسگي است.



دکتر کتايون برجيس در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينکه منوپوز(يائسگي) با توقف دوره‌هاي قاعدگي همراه است، گفت: اين دوران مرحله‌اي مهم در زندگي خانم‌ها است که بايد با رعايت نکاتي مهم در حفظ سلامت تلاش کرد.
وي با اشاره به اينکه در اين دوران فعاليت تخمدان‌ها و توليد تخمک متوقف مي‌شود، گفت: گاه توقف قاعدگي به طور ناگهاني و گاه به تدريج اتفاق مي‌افتد. در اين حالت سيکل‌هاي قاعدگي با فاصله بيشتر يا کمتر ايجاد شده، ممکن است اين حالات 1 تا 3 سال قبل از توقف قاعدگي به طول انجامد.
اين جراح و متخصص زنان يادآور شد: در صورتي که به مدت يکسال قاعدگي به طور کامل متوقف شود، يائسگي صورت گرفته است.
وي با تاکيد بر اينکه علايم يائسگي از فردي به فرد ديگر متفاوت است، گفت: اين علائم شامل گرگرفتگي، احساس تپش قلب، تعريق شبانه، بي خوابي و اختلالات خواب است که ممکن است يک تا دو سال به طول انجامد، در خانم‌هايي که با انجام عمل جراحي تخمدان‌ها زوردتر از يائسگي خارج شده يا تحت درمان‌هاي هورموني قرار دارند علايم با شدت بيشتري بروز مي‌کند.
دکتر برجيس در ادامه افزود: سردرد، تغييرات خلقي، تحريک پذيري و افسردگي، عصبانيت، ترشح ادرار ( به علت خشکي واژن)، مقاربت دردناک و افزايش احتمال ابتلا به عفونت‌هاي ادراري، درد مفاصل نيز از علايم دوران قبل از يائسگي است.
وي با بيان اينکه از دست دادن توده استخواني طي سال اول يائسگي با سرعت بيشتري انجام مي‌شود، خاطرنشان کرد: بررسي تراکم استخوان در افرادي که در اين دوران تحت درمان‌هاي هورموني هستند، دچار آسم بوده يا لاغر و دچار سوء تغذيه هستند بايد زودتر از موعد مقرر و بر اساس صلاحديد پزشک معالج انجام شود.
اين جراح و متخصص زنان با تاکيد بر اهميت تغيير سبک زندگي در دوران يائسگي گفت: تغيير سبک زندگي، انجام حرکات ورزشي روزانه به طور مرتب و رعايت رژيم غذايي مناسب از مهمترين اقدامات جهت بهبود کيفيت زندگي در دوران يائسگي است.
دکتر برجيس انجام معاينات دوره‌اي در دوران يائسگي را ضروري دانست و افزود: معاينه لگن، گرفتن پاپ اسمير، معاينه پستان بايد در فواصل منظم و حداقل ساليانه يک نوبت انجام شود.
وي استفاده از ترکيبات گياهي را جهت مقابله با تغييرات خلقي و گر گرفتگي موثر دانست و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده افزابش مصرف ايزوفلاونوييدها و هورمون‌هاي گياهي مانند سويا و ترکيبات آن در کاهش علائم خلقي و گرگرفتگي بسيار موثر است.
دکتر برجيس تصريح کرد: کاهش مصرف کافئين، فست فودها، اجتناب از مصرف الکل و دريافت مقادير کافي کلسيم و ويتامين د، از طريق غذاها و مصرف مکمل بر اساس صلاحديد پزشک موجب بهبود کيفيت زندگي دوران يائسگي مي‌شود.
اين متخصص زنان در خصوص راهکارهاي مقابله با گرگرفتگي گفت: گرگرفتگي از شکايات شايع خانم‌ها در اين دوران است که گاه موجب ايجاد مشکلاتي در زندگي آنها مي‌شود، انجام ورزش و حرکات آرام بخش (ريلکسيشن)، حرکات يوگا و مديتيشن تاثير بسزايي در کاهش شدت گرگرفتگي دارد.وي با بيان اينکه رعايت پوشش مناسب در مواقع گرگرفتگي بسيار اهميت دارد، گفت: استفاده از لباس‌هاي نخي و چند لباس در لايه‌هاي متعدد ضروري است تا در صورت گرما يکي از لايه‌هاي لباس کم شده از بروز سرماخوردگي و گرفتگي عضلات پيشگيري شود.
دکتر برجيس بر ادامه روابط جنسي در دوران يائسگي تاکيد کرد و گفت: به رغم اينکه گاه ممکن است به علت خشکي واژن خانم‌ها تمايلي به مقاربت نداشته باشند ولي استفاده از کرم‌هاي استروژني موضعي موجب کاهش خشکي واژن مي‌شود، بنابراين داشتن روابط جنسي با بهبود خونرساني واژن موجب حفظ سلامت واژن مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه هر نوع خونريزي از واژن در دوران يائسگي نگران کننده است، گفت: در صورت بروز خونريزي از واژن در اين دوران بايد با مراجعه سريع به پزشک علت خونريزي بررسي شود.
اين جراح، همچنين افزود: افزايش سطح کلسترول خون، افزايش فشارخون و افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي از مشکلاتي است که در دوران يائسگي به علت کاهش ترشح هورمون استروژن بروز مي‌کند، بنابراين بررسي ساليانه ميزان فشارخون ضروري است.
دکتر برجيس با تاکيد بر اينکه مصرف سيگار موجب بروز يائسگي زودهنگام مي‌شود، گفت: رعايت رژيم غذايي کم چرب، انجام ورزش‌هاي ايستايي و انقباض عضلات موجب تقويت عضلات و نگهداري استخوان‌ها در وضعيت صحيح و حفظ سلامت بدن در هنگام يائسگي مي‌شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بروزترین ها و بهترین ها
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    بهترين مطالب سايت كدامند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 162
  • کل نظرات : 93
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 349
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 105
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 593
  • بازدید ماه : 593
  • بازدید سال : 5,487
  • بازدید کلی : 101,894